Metodológia

Základným modelom učenia sa zo skúsenosti je tzv. Kolbov cyklus aktívneho učenia.

 

KONKRÉTNA SKÚSENOSŤ - Niečo sa stalo?

Čo je cieľom tejto fázy

Nájsť, sprítomniť alebo nasimulovať situáciu, ktorá má potenciál byť zdrojom učenia sa. Umožniť učiacemu sa, aby si na situáciu spomenul, alebo aby si ju zažil priamo na mieste - v aktivite.

Čo robí v tejto fáze s učiaci sa

Snaží sa čo najpresnejšie si spomenúť na reálnu situáciu a popísať ju do najväčších podrobností, bez hodnotenia, hľadania riešenia...
Alebo realizuje konkrétnu aktivitu - sám, či pod niekoho vedením - nachádza jej súvis so svojím bežným životom, nachádza jej cieľ. Následne popisuje svoje konanie pri realizácii aktivity, aj v tomto prípade bez hodnotenia, hľadania iných riešení...

 

REFLEXIA VLASTNEJ SKÚSENOSTI - Čo sa stalo?

Čo je cieľom tejto fázy

Analýza skúsenosti z prvej etapy, ktorá smeruje k hľadaniu pozitív v správaní sa učiaceho, ktoré by sa mali posilniť. Rovnako aj k odhaleniu chýb, nedostatkov, ktoré by bolo potrebné v budúcnosti zmeniť. Okrem toho ide aj o hľadanie príčin, ktoré mohli viesť k chybám.

Čo robí v tejto fáze s učiaci sa

Pod vedením trénera, facilitátora, kouča, učiteľa sa snaží analyzovať svoje vlastné správanie, jeho pozitíva i negatíva. Hľadá jeho príčiny. Najmä v prípade zlyhania sa stáva, že zo strany učiaceho sa nie je ochota hľadať vlastné zlyhania, naopak snaží sa neúspech zhodiť na objektívne okolnosti, prípadne na iných ľudí.

 

VYVODENIE ZÁVEROV - Ako môžem skúsenosť využiť?

Čo je cieľom tejto fázy

V tejto fáze by malo dôjsť k prepojeniu konkrétnej skúsenosti (z ktorej vychádzalo celé učenie) s reálnym životom účastníka. Ak v predchádzajúcich fázach bola analýza sústredená najmä na správanie sa počas samotnej skúsenosti, v tejto by malo dôjsť k jej transferu. Ide v podstate o odpoveď na otázku: Ako môžem v reálnom živote využiť to, čo som sa naučil prostredníctvom vlastnej skúsenosti?

Čo robí v tejto fáze s učiaci sa

Nachádza odpovede na položené otázky s dôrazom na ich uplatnenie v reálnom živote - stanovuje si ciele, čo by mal zmeniť, posilniť.
Môže si vytvárať vlastné plány a projekty založené na tom, čo sa naučil z vlastnej skúsenosti.

 

ZMENA SPRÁVANIA - Ako budem konať poučený skúsenosťou?

Čo je cieľom tejto fázy

Reálne si vyskúšať to, čo sa učiaci naučil z vlastnej skúsenosti, inak povedané, zrealizovať ciele alebo plány, ktoré si vytvoril v predchádzajúcej fáze.

Čo robí v tejto fáze s učiaci sa

Skúša, realizuje v praxi, alebo v nových aktivitách naučené.
Implementuje (zavádza do praxe) svoje plány a ciele.
Porovnáva svoju úspešnosť - pred celým cyklom a po jeho absolvovaní.
Vyhodnocuje svoje správanie pred a po - robí z neho závery.